Tuesday 29 March 2011

Mari Belajar Teknik Berenang Yang Betul

Selama aku hidup memang aku tak pernah pergi kelas berenang..
Dah bertahun-tahun plan dan survey kelas renang...
tapi end up kelas lain yg aku gi register... kelas belly dancing plak tu... memang takde dalam plan pon....
ntah camana bleh terjebak wa pon tak tau la....but anyway i really have fun belajar belly dancing...
Siap berangan lagi kalo aku kawen 1st night aku nak belly dance depan tok laki aku...huhu...

So berbalik ke kisah berenang....bile terjun je dalam kolam aku just berenang ikut teknik ciptaan aku sendiri...
Asalkan bergerak sampai ke destinasi yg dituju pon jadilah....
Asalkan tak tenggelam dalam kolam yg tak berapa nak dalam pon oklah tu kan...
tapi bila dapat berenang 2-3 lap confirm satu badan aku akan naik sengal....
bukan 2-3 hari tapi seminggu ok penangan sengal itu....

Dan ku fikirkan itu adalah normal bagi perenang-perenang macam aku ni....wahhh...sebab badan tengah proses nak membina otot2 baru dan mentransferkan lemak menjadi otot...itu pasal sengalnya sampai seminggu....itulah teoriku selama ini..
tapi rupanya jangkaanku salah belaka...
Semasa aku bercuti ke Jerejak bersama kawan2..
aku sempat belajar teknik berenang daripada kawan-kawanku yang pernah attend formal swimming class...
3 jam continuously OK aku berendam dalam kolam infiniti tu utk belajar teknik berenang katak dgn betul...
Agak susah especially bab-bab nak bernafas...
Tapi yg ajaibnya walaupun aku dapat membuat beberapa kali stroke berenang katak itu..... walaupun tenggelam timbul...
badan aku langsung tak berasa sengal2.....ajaib...memang ajaib....
aku rasa badan aku sungguh rilex bila belajar teknik yang betul....

So kawan2 marilah kite pergi belajar kelas berenang dari org yg betul2 bertauliah ye...
sapa mau join ?


Just sharing....

No comments:

Post a Comment