Thursday 7 October 2010

Tahukah Anda? Harga minimum setem untuk pos surat

"Akak... saya nak beli setem 30 sen, ada jual tak kat sini....." aku bertanya kat akak pekerja di Star Enterprise....kedai stationary yg terglemer di Taman Tun....
Dari zaman kanak-kanak hingga ke zaman dewasa kedai ni memang sentiasa menjadi kunjunganku ....

"30 sen..? Awak nak pos apa? "
Aikss...pelik sungguh aku dengan soalan akak ni....lagi mau tanya aku nak pos apa......busy body je kan akak ni....

"Saya nak pos surat biasa je kak....Alamat surat tu pun kat kota damansara seberang nun tu je" Aku berkata sambil menunjukkan surat yang ingin aku poskan....dah siap tulis alamat lagi kat sampul tu....cuma tinggal nak tampal setem je.....

"Kalau beli setem 30sen mana sampai dik surat tu......sekarang ni kalau nak pos surat kena pakai setem 60sen......"

"HAH..!!! 60sen !!! mahalnya!!! sejak bila nak pos surat sampai kena beli setem 60sen ni kak ?" serius tergezut dan macam tak percaya je dengan statement akak tu.....

"La... tak tau ke ? Sebelum ni pon orang dah pos surat pakai setem 50sen......setem 30sen tu dah zaman tok kadok dah tu....."

Huh ...terkena aku....nampak sangat dah lama tak pos surat....

"OK lah kak....bagi saya setem 60 sen"

Balik rumah....aku tanya kat adikku....
"Ko tau tak harga setem sekarang nak pos surat berapa sen "

"30 sen" dengan penuh yakin adikku menjawab......

"Hahahaha....ko tau tak harga setem dah naik 60sen "

"Hah !!! Yeke...? Laaa.....padan la.... aku ada pos surat kat sekolah, lepas tu banyak pulak dapat notis dari pos Malaysia yang harga setem tidak mencukupi.....tapi aku buat dunno je.....ingatkan tipu..."
buat pengetahuan anda semua...adikku bekerja sebagai cikgu sekolah rendah....

Kesimpulannya: Bukan saya je yang tak tahu mengenai harga baru setem ni.....ramai lagi rasanya......adakah anda termasuk dalam kelompok yang sama dengan saya dan adik saya ?


Just sharing....

9 comments:

  1. option yg ada cuma fax dan post je...skrang ni nak fax kat office kena register pulak ....so tinggal la the last option...

    ReplyDelete
  2. patut la gaji posmen dah tinggi skrg..hehe..

    ReplyDelete
  3. aku pon bru je bli setem tadi.Terkejut smpai aku tny akak kaunter nape mahal sgt. Dia jwb "anto sendri lagi mahal". Siot nyer kwpan dia.

    ReplyDelete
  4. tau xpe....semua mahal sekarang nih...alahai..

    ReplyDelete
  5. Sekarang masih 60 sen ke?

    ReplyDelete
  6. kalau pos ke negeri yang sama pun kena setem ke eh?

    ReplyDelete