Friday 2 May 2014

Denda kompaun saman permit PRA lambat perbaharui - soalsiasat

Entri ni adalah kesinambungan dari entri di bawah..
~ Itsy Bitsy Itchy Typie Hand~: Permit maid dah expired !!

diam tak diam dah lebih 10 hari dari tarikh saya dapat surat permohonan kebenaran untuk melanjutkan permit pembantu rumah....
sperti diarahkan oleh pegawai imigresen pada pertemuan  sebelum ni ...saya perlu telefon nombor diberi dalam tempoh 10-14 hari....
bila dah sampai tempoh..apa lagi saya pon call untuk bertanya status..
mmm nak tau apa pegawai imigresesn tu jawab..?

"Eh awak tak perlu tunggu  tunggu 10-14 hari....boleh terus dtg ke bahagian penguatkuasa imigresen untuk soal siat, bawak sekali maid awak"

pulak dahhh.....macam tu pon bolehhh??

so apalagi saya pon terjah Imigresen Malaysia  Jalan Duta dengan membawa maid.....dan terus ke Bahagian Penguatkuasa di tingkat 2.....

Saya tanya kan kes saya kepada pegawai di situ...aiksss....katanya fail tak dapat lagi.....apa kes...??
Terpaksa la saya pergi ke Unit Pembantu Rumah Asing pula untuk periksa fail dan minta pegawai di situ untuk berikan fail saya kepada pegawai penguatkuasa di Bahagian Penguatkuasa untuk di soal siasat...

soal siasat ...huhuuh....agak gelabah juga dengar perkatan tu....dok teringatkan scene scene drama bila pegawai polis buat soal siasat pesalah...takuuttt......bila tengok muka muka pegawai pegawai penguatkuasa kat situ yang garang garang belaka....lagi serammm di buatnyaaa....hoho..

dan tibalah giliran saya disoalsiaasat...huhu....tak takut sangat seperti yang digambarkan....... macam jawab soalan ujian lisan atau interview kerja jer...... semua soalan2 tu sudah ditulis dalam borang soal siasat.....pegawai penguatkuasa hanya baca soalan yang ditulis macam baca skrip jer....mula-mula saya ditanya...kemudian pegawai tu tanya maid saya....

antara soalan yang di tanya.....bila permit maid mati ? Kenapa tak buat pembaharuan ikut masa ?
Maid mahu teruskan bekerja dengan majikan lagi ker...? dan lain lain soalan yang berkaitan....

Dan anggaran denda atau kompaun yang perlu saya bayar untuk kes saya yang lambat perbaharui permit maid selama 3 bulan ini adalah RM1100...banyakkk OKK..!!  Fuhhh...

selepas selesai saya diberikan sekeping kertas berwarna merah....



kena tunggu lagi sebulan untuk keputusan.....
huhu......

link ke kisah sambungan dari entri ni
~ Itsy Bitsy Itchy Typie Hand~: Denda kompaun saman permit PRA lambat perbaharui - keputusan


Just sharing...

4 comments:

  1. Sy ada pertanyaan, kes sy macam lg berat jer..sy dh bukak semua file kat imegresen, dh dpt email lulus utk mohon permit tp sbb ada beberapa masalah yg tkdpt dielakan sy dh lwt setahun utk buat fomema dan settlekan semua utk dpt sticker permit bg maid sy.. Brapa lah agaknya denda nya kan....

    ReplyDelete
  2. Hello ... X salah saya kompaun bg permit maid lambast diperbaharui... Kalau 1-6 bulan kena rm1000....
    Nanti saya check balik resist... Kot kot ada tulis kalu lebih 6 bulan kena bayar brapa

    ReplyDelete
  3. Kompoun splp bulan 9 berapa yah... tolong kasih jawabannya

    ReplyDelete
  4. Kompoun splp bulan 9 berapa ya,tolong jawab...

    ReplyDelete