Monday 29 September 2014

Tanam Lobak Putih ... saya boleh...!!

Selamat tengahari...

Alhamdulillah...baru lepas santap makan tengahari...mata layu mengantuk.......nak buat keje macam.....waktu lunch kot...nak buat keje apekebenda...? Huhu

Kalau orang yang rajin....sure dia akan buat juga keje di waktu lunch kan....
Tapi harini aku tak rajin....muehehehe... cuma tetiba terasa rajin nak ber blog....

Hari ni rasa macam nak cerita macam mana semangat berkebun itu timbul....

Pertama sekali....of course la....salah satu langkah ku untuk berjimat cermat untuk barang dapur.....almaklum barang semakin naik smuanya.....

Kedua....sebab aku rasa lagi syok kalau masak dapat main petik petik depan rumah je..tanpa perlu nak start keta dan pi ke kedai semata-mata nak beli daun kesum....dan secara x langsung boleh jimat  petrol....

Ketiga....paling syok ialah bila kita dapat makan sayur yang fresh lagi rangup dan manis..........betol...saya tak tipu........lepas tuai dan terus masak sayur tu.....rasa sari manis sayur yang ditanam sendiri sangat puas hati.......

Setakat pada hari ni....saya dah pernah rasa tuai tanam sendiri sayur kailan..lettuce/salad...sawi bak choy....daun selasih....sweet basil...kunyit...kesom...daun limau purut...daun pudina....limau kasturi..daun kari....daun kadok...serai...kangkong...

Sekarang penantian saya adalah pada si lobak putih ini......

Sedang menunggu hari untuk menuai si lobak putih......harap2 tercapai la hasrat......amin




Just sharing....

No comments:

Post a Comment