Saturday 9 April 2011

My EZ Payment via Credit Card

2-3 bulan ni bila aku dapat kredit kad statement aku memang rasa pelik semacam bila tengok amount balance ku...
kenapa aku rasa macam banyak sangat hutang aku dekat HSBC bank ni ....?
Aku ni memang sangat particular sikit bila berkaitan dengan hutang piutang ni....kalo buleh aku memang x suka nak berhutang pon...
untuk pengetahuan korang aku ada hutang EZ payment yang dibuat pada October tahun lepas berjumlah RM1170 = RM65 X 18 bulan..
aku takdak outstanding balance dalam akaun aku...so dengan bahagianya aku hanya perlu membayar RM65 sahaja setiap bulan...
TETAPI...January 2011....aku ter sengaja guna kredit kad aku sebab nak gi korea punye pasal...
aku rasa agak cuak la kan sebab amaun yang aku dah terguna tu agak banyak la jugak...
Dan dengan sepantas kilatnya tak sampai 7 hari dari tarikh transaction beli tiket flight gi korea tu aku gagahkan diri membayar segala hutang aku berkaitan dengan korea....Alhamdullilah berjaya
Tapi bila statement sampai balance nye melebihi as what i expected...

SO tadi aku call la HSBC....
rupe-rupenya.....duit yang aku masukkan untuk bayar Korea punya hal... digunakan oleh bank untuk memhabiskan hutang EZ payment outstanding tu....
sebab musababnya...? sebab aku dah buat payment untuk Korea dengan sungguh efisyen sekali hingga mengalahkan kelajuan sistem komputer hsbc untuk 'clear' kan payment aku kepada pihak 'merchant' yg menguruskan hal korea ku... bijak kan?
SO bila aku buat payment korea tu sistem cuma dapat kesan hutangku pada EZ payment, hutangku berkenaan korea tak dapat dikesan....
itu pasal EZ payment aku dah takdak hutang lagi dah....cuma tinggal hutang hak korea tu jer....
Tapi situasi ni agak bahaya sebabkan finance charge utuk korea tu akan accumulate dan accumulate selari ngan interest dgn gagahnya...
jika nak dibandingkan dgn hutang EZ payment dgn hutang korea..... hutang EZ payment adalah sememangnya zero interest jika kita buat bayaran on time...finance charge nya tak ade lah sebanyak hutang korea tu,..
SO org HSBC suggest to reinstate balik akaun aku so that EZ payment will keep going on dan hutang pasal korea tu settle....
Inilah pengajaran yg ku dapat pada harini....
Manage your money wisely...and be aware....!!

Korang paham tak apa yg nak saya sampaikan ?

Just sharing....

1 comment:

  1. Hi, I sure love your header name. You have a lively sense of humour.
    Regret my bahasa sebelum Merdeka and is out of tune.
    But boleh la faham sikit.
    Yes, credit cards can be a boon or a curse sometimes.

    And I had a couple of lousy experiences with two of the companies......
    Glad your problems was settled amicably.
    You have a nice day, keep a song in your heart.
    Lee.

    Service is only their advertisement, never practicing.
    You

    ReplyDelete