Tuesday 12 October 2010

10.10.10 Hari Kesihatan Mental Sedunia

10.10.10 atau 10 Oktober 2010 merupakan Hari Kesihatan Mental Sedunia.

Penyakit mental melibatkan gangguan pada fungsi otak yang boleh menyebabkan perubahan kepada proses pemikiran, perasaan dan tingkah laku seseorang yang mengakibatkan gangguan untuk menjalani aktiviti seharian dengan baik.

Mengikut NHS, sekitar 1 daripada 4 orang akan terjejas oleh isu-isu kesihatan mental seperti tekanan dan kemurungan.

Sambutan Hari Kesihatan Mental Sedunia ini mengingatkan saya kepada seorang kenalan, abang Muzafar (bukan nama sebenar) yang merupakan senior semasa menuntut di Leicester, United Kingdom.

Saya mula mengenalinya ketika dia berada di tahun akhir pengajian perubatan. Dia seorang yang peramah. Namun menurut senior-senior lain, dia pernah mempunyai masalah mental selama beberapa tahun di medical school sehingga terpaksa bercuti dari belajar selama setahun.

Saya berminat untuk mengenalinya dengan lebih mendalam. Jadi, saya menjemputnya datang ke rumah saya beberapa kali. Alhamdulillah pelawaan saya diterima.

Sepanjang dia menziarahi saya, sempat kami masak bersama-sama. Pastinya, pelbagai perkongsian hidup dan tips memasak yang dikongsi semasa kami memasak.

Suatu ketika, azan telah kedengaran (rumah saya berhampiran dengan masjid). Maka saya mengajaknya dan rakan serumah untuk solat berjemaah. Usai solat, kami membuat sesi usrah/perbincangan kecil untuk ingat-mengingati sesama kami.

Abang Muzafar jarang berkata-kata ketika kami membincangkan soal agama. Namun ketika perbincangan itu, dia kelihatan ingin berkongsi sesuatu. Maka, kami amat mengalu-alukan perkongsian daripadanya.

"Dulu aku memang sembahyang penuh. Suatu ketika, akibat tekanan belajar medik dan masalah kehidupan lain, aku mula tinggal solat sikit-sikit. Mula-mula tinggal solat sunat. Kemudian, tinggal satu daripada lima. Lama-lama tinggal semua. Sebab tu wayar kat kepala aku putus," kata abang Muzafar.

"Jadi korang kena jaga solat kalau taknak jadi macam aku," tambahnya.

Walaupun perkongsiannya ringkas sahaja namun ia amat bermakna untuk kami. Kadangkala kehidupan sebagai seorang pelajar perubatan menyebabkan kita tertekan terutamanya ketika peperiksaan sudah hampir. Namun jangan sekali-kali kita meninggalkan solat kerana selain ia adalah satu kewajipan, ia mampu membantu mengurangkan tekanan yang kita hadapi.

Semoga kita semua dapat sama-sama menjaga kesihatan mental masing-masing.

"Kekayaan terbesar adalah kesihatan." -Virgil

Selamat Hari Kesihatan Mental Sedunia.

www.iluvislam.com


Just sharing....

1 comment:

  1. saya sebenarnya nak komen article ni....tapi memandangkan kalau sesiapa nak komen perlu login ke facebook, sy lupakan je hasrat tu...jadi saya komen je la di sini...

    solat memang pengubat roh, jasad , fizikal dan mental...ia membantu minda untuk fokus dengan arah tujuan hidup dibumi ini dan hati menjadi damai kerana dekat padaNya...banyak kebaikan yg kita dapat melalui solat dan beribadah...ia juga dapat mmbantu fikiran yg bercelaru mnjadi tenang...
    tapi bagi sesetengah kes....bila semua ini tak dapat membantu dan minda masih bercelaru walau pelbagai usaha telah dibuat & naluri mengatakan perlu mndptkan bantuan profesional dgn segera..eloklah pergi mendapatkan bantuan sbb ia mungkin benar2 penyakit dari dalam otak aka sakit mental...

    ReplyDelete