Monday 7 July 2014

Bubur - masak guna slow cooker

salam ramadhan kareem

bubur slow cooker....
ini menu utama hampir setiap hari buka puasa pada ramadhan tahun 2014.

saya suka....sbab bubur ni tak berat sangat.... bagi yang ada gastrik dan banyak angin macam saya ni sangat sesuai..... perut pun tak terkejut sangat bila berbuka dengan bubur... kiranya efek bubur ni macam mukadimah saja untuk perut yg tak banyak bertugas masa ramadhan ni..... bila sahur nanti ataupun makan malam yang sebenar (kalau la sempat dinner) baru saya hentam betul2 makan nasi berlauk .....hehe...

senang je masak bubur pakai slow cooker.... main campak campak jerr .... selalunya saya akan campakan segenggam beras ....sikit hirisan halia....garam secukup rasa....sedikit lobak merah potong dadu.....beberapa helai sawi dihiris....sedikit daging cincang...sedikit virgin olive oil.....kemudian penuhkan air dalam slow cooker...... terus 'on' kan untuk masak......biarkan sampai masak.....

kadang2 saya makan macam tu je bubur tu.... kadang2 saya makan dengan telur masin.... kadang2 saya petik daun selasih dari depan rumah dibuat ulan kadang2 saya makan dengan lauk yg sudah dimasak untuk sahur....

senang....jimat....dan tak membazir....

Just sharing....

No comments:

Post a Comment