Wednesday 1 June 2011

Saya yang tak pandai XML dan XSL

Kerja kat ofis tak banyak sangat 1-2 minggu lepas....so saya tengok la web application tu....godek-godek tengok mana part yang boleh di enhancekan.... godek-punya-godek saya rasa part menu navigation yg perlu di dinamikkan lagi berdasarkan user access right.
Saya yg masih terkial-kial as a asp.net developer terjumpa satu 'Menu' control dalam toolbox Ms Visual Web Developer ...
ohooo mcm menarik jer Menu control ni, memang sesuai sgtlah dengan ape yg saya nak.. tapi satu masalah besar bagi saya sbb Menu control tu hanya menggunakan 2 jenis datasource saja 1:SiteMapDataSource dan 2:XMLDataSource; di mana kedua-dua data source ni memang tak pernah sy cuba...

Saya pilih XMLDataSource sesuai sebab data diambil dari SQL Server table boleh transfer jadi XML, tapi bila dah jadi XML , format yg di generate tak brapa sesuai untuk kegunaan Menu control itu....so saya kenalah tranformkan kepada format XML yg betul menggunakan XSLT...
satu lg masalah sebab saya memang zero knowledge pasal XSLT....dan setelah seminggu mencuba saya masih tak dapat2 lagi transformkan format XML saya tu......aiseymann...bile nak nak siap menu ni...

Just sharing....

No comments:

Post a Comment