Monday 1 January 2018

Trip 6 hari 5 malam (Short Trip ) ke India - Day 4 & 5

Day 4 (17 May 2016)

Trip di Kashmir kami sudah arrange dengan guide kami seawal kami masih di Malaysia lagi.

Kami dah inform pada 17 May untuk melawat Pahalgam iaitu tempat banyak filem2 hindustan shooting....hehe....so Mr. Aijaz Rasool dah sediakan transport kami dari hotel Srinagar ke Pahalgam ....

Perjalanan mengambil masa dalam 3 jam...highlight di Pahalgam ialah Baisaran Valley atau juga di kenali sebagai mini Switzerland.

Untuk ke Baisaran Valley cuma boleh hiking atau naik pony je....ramai yg memilih pony untuk ke sana....kami pon samalah kan.....nak fefeeling jap atas kuda....nak hiking macam la fit sangat.....perjalanan naik pony agak mencabar....kena pandai stabilkan badan.....agak sakit belakang la jugak sebab kena turuun nek bukit....

Tips.... silalah bargain bersungguh2 semasa nak hire kuda tu....depa ni kuat mencekik darah....dan jangan lupa sewa boot juga sebab banyak lecak. Bargain la antara Rs1000-Rs1500  satu pony + boot.

penat naik pony hilang terus bila sampai di Baisaran Valley....sooo beautifull...soo blissfull nye la haaaii....kat situ ramai gak org dok juai2 shawl Kashmir dan seperti biasa bargain hard!!

kami pekena Maggi Masala & Kashmiri chai untuk mengisi perut di Baisaran. Pastu turun balik naik kuda.....then lepak jap tepi sungai Lidder sambil minum chai panas....nyaman..!!

Link ke  pos Trip India Day 1 , Day 2 , Day 3 , Day 4 & 5 , Day 6

Naik Pony...

Ni la Baisaran Valley

Lidder River

Day 5 (18 May 2016)

Kami ke Sonmarg ....perjalanan ke sana 3 jam lebih juga....tak tidur ok dalam jeep....sebab nak layan pemandangan on the way ke sana.

Highlight di Sonmarg adalah Thajiwa's Glacier...nak pi men salji di musim panass..... weeee...Excited weeii....

Jalan  dari  tempat parking kereta pelancong ke Thajiwa's glacier ni di jaga oleh local taxi mafias dan pony wallas....seperti biasa kena bargain hard!!'..kalini x mo naik pony dah sebab sakit pinggang hehe....so naik taxi je la......alahaiii 15-20 menet je ok perjalanan naik taxi tu.....tapi bapak ai mahai bebenor depa mengetuk para pelancong ni..adoi laaa...ku x ingat sangat la brapa.....dalam Rs2000-Rs3000 jugak la kot untuk kami ber3 (termasuk tour guide kami yg tetibe nak join pulak).

Tapi x pe la...sebab nak sangat main salji di musim panass.....ku layankan la walau mahal kena ketuk....

Pemandangan Thajiwa's glacier memang superb laa.....terkedu tergamam menyanjungi kekuasaan Allah.... Aku dan lakiku sempat la layan main sledge di situ......nasib baiklah sledge tu boleh gerak nak menampung berat lakiku yang 120 kilo tu ...nasib baik x patah....hahahah

Sampai je area Sonmarg...memang byk nmpak ais beku ni di tepi2 jalan.

Thajiwa's Glacier....kalo korang prasan ni la tempat last scene Bajrani Bhaijan

Seb baik sledge tu x patah bang oi...!!!

Lepas taxi mafia tu turunkan kami ...kena jalan sket lagi dalam 10 menet untuk ke Thajiwa's Glacier