Wednesday 5 July 2017

Trip 6 hari 5 malam (Short Trip ) ke India - Day 2

Hari kedua di India..
ialah trip ala separa diva kami  laki bini melawat Taj Mahal

Sejak di Malaysia lagi kami dah booking kereta dengan syarikat India by Car and Driver, harga yg kami dapat USD110 kereta Avanza untuk sewa seharian, ada aircond wei....wajib la ada aircond sebab bulan May tu musim panassss kat Delhi & Agra... suhu sekitar 45-48 darjah selsius hokkay.

Kenapa kami x naik train je untuk ke Agra?.. Time is gold...trip kami ke India hanya 6 hari, makanya saya terpaksa la lupakan hajat nak merasa naik train di India...

Plan asalnye trip India 8 hari,  kami memang dah siap2 booking train di India melalui laman web
https://www.irctc.co.in/eticketing/loginHome.jsf. Saya siap apply irctc login id dan juga credit  card American Express lagi untuk nak booking ticket train online, sebab web irctc cuma boleh accept american express je.
Tapi disebabkan beberapa perkara yang tak dapat dielakkan, trip India terpaksa dipendekkan kepada 6 hari je....terpaksa batalkan hasrat nak naik train la nampaknya..sebab nak jimat masa..uhuksss...Nasib baik la train yang dah di booking tu boleh buat online cancellation dan refund...huhuhu....

Tepat jam 6 pagi driver kami bernama Sachin dah menunggu di lobi hotel Ibis Aerocity yg kami tidur semalam je.....perjalanan menggunakan highway dari Delhi ke Agra mengambil masa 4 jam....

bila hampir tiba ke destinasi kami perasan Sachin dok roger kawan dia standby kat parking....kami agak ni mesti kawan si Sachin ni amek upah jadi tourist guide Taj Mahal.....memang tekaan kami benar belaka turun je dari kereta selepas parking....terus kami diserbu oleh seorang tourist guide dan seorang photographer.....manis betul mulut depa cuba pujuk kami hire dia....macam2 la depa kelentong...contohnya kalau x pakai tourist guide kami kena beratur panjang la nak masuk Taj Mahal  ...kunun....huhu....tapi sebenarnya tiket foreign tourist punya barisan tu kosong je ok...local tourist je kena beratur panjang...... lega rasanya bila dah dapat lepaskan diri dari tourist guide tak bertauliah....jimat duit....;)

lepas ronda2 dalam komplex Taj Mahal yang luas tu hampir 2 jam....kami singgah di Agra Fort...dek kepanasan yang melampau dah juga kepenatan yang melampaui tenaga yang ada ...kami just posing ja kat luar Agra Fort tu....malas nak masuk hahaha.....

kami singgah makan di kawasan rnr highway Agra ke Delhi.....surprisingly makanan kat situ sedap ok....aku order pizza manakala asben ku order set capati with rice...pizza dia ada rasa kari ok...tapi sedap ..

Driver kami dropkan di Hotel Palace Heights di kawasan Connaught Place New Delhi...sebuah kawasan yang moden & terdapat banyak shops ..dalam bangunan hotel kami ada restoran yang sangat best namanya Zaffran.

Selesai checkin , kami minta hotel tolong arrangekan transport untuk keesokkan harinya untuk halfday tour Delhi dan Airport transfer....kami sewa minivan aircond + driver USD70..

Sebelah malamnya selepas dinner di Zaffran kami pi ronda2 sekitar Connaught Place & Palikar Bazaar.....bapak punye ramai orang kat India ni....fuhhh..

jom layan gambar....yuk!!

Link ke  pos Trip India Day 1 , Day 2 , Day 3 , Day 4 & 5 , Day 6

cobaan nak tourist guide and photographer nak goda kami hire depa.....sorry la x layan...huhu

Taj Mahal luar & dalam

Dinner di Zaffran

Palikar Bazaar..dapat la beli 3 helai kain sari kat sini...