Tuesday 30 June 2015

Ayam dara ayam teruna ayam kampung ayam organik

Sejak suka berkebun ...aku selalu membaca tips tips berkebun ni di blog, fb dan juga buku....daripada sini banyak kali timbul perkataan seperti organik, baja kimia, racun organik, racun kimia, GMO, F1 hybrid dan sebagainya....which makes me even more curious....huhuhu

Yang paling menarik perhatianku adalah sayuran organik..... di mana sayuran ini di tanam dengan menggunakan baja hasil dari alam contohnya kompos, baja taik ayam , baja humus dan lain2.... dan cara pencegahan serangan penyakit dan serangga juga tanpa menggunakan bahan kimia beracun contohnya buat green house, pakai racun yang diperbuat dari tumbuh-tumbuhan...dsbgnya....

Aku happy, bila pergi ke kedai .....sebab sekarang dah banyak produk sayur organik ni..... kalau korang perhatikan laa kan....cuba buat bandingan sayur organik dengan tak organik....korang akan nampak sayur organik ni huduhhhh ugly duckling ..saiznya kecik pulak tu....manakala yang tak organik cantik molek je rupanya...

Haish...dah kenapa ko dok cerita pasal sayur ni Zy.....tajuk tu tulis ayam laa.....

Adeehhh...

Ok la....Makin lama ....makin korek... baru ku tau...bukan setakat sayur-sayuran dan buah buahan je ada versi organik.....malah ayam dan daging pun ada versi organiknya juge ye....huhu...di mana mereka ini dibela dgn diberi makanan tumbuhan organik dan juga bebas dari segala suntikan hormon dan antibiotik bagai...kecuali dalam betul betul keadaan mereka sakit perlu antibiotik baru lah di inject ubat ituuu......

tapi aku rasa kat Malaysia ni kurang kot ayam dan daging organik ni.....pilihan yang paling hampir mungkin ialah ayam kampung...

Maka bermula lah versi hidup aku membeli ayam kampung buat lauk untuk dimakan di rumah...ayam kampung kena rebus lama sikit ye baru empuk...sebab dia  liat sikit dari ayam biasa..

Selalu aku beli ayam kampung ni kat pasar besar TTDI.... yang dah siap di siang dan dipotong....tapi semalam aku try beli ayam kampung yang dijual dari blog kebun bahagia bersama pulak....

Buat pertama kalinya derang ada bukak pasar online jual ayam yang mereka bela......aku pon order la 3 ekor ayam ... team kebun bahagia kata aku akan dapat 2 ekor ayam teruna dan seekor ayam dara....a.k.a  spring chicken.   Sebelum ayam tu kena sembelih,  kebun bahagia whatsapp gambar ayam2 tu...Comel gebu la...

Selepas team kebun bahagia sembelih ayam2 tu dan dicabut bulu...aku pegi la pick-up ayam2 tu......sampai je rumah....bertungkus lumus la aku...siang dan potong ayam2 ni ....

first time ni tau aku siang dan potong ayam2 kampung yang baru lepas sembelih.......yang paling ketara sangat...ayam kampung ni...bau dia kurang hanyir....aku boleh potong dengan bahagianya....

lepas siap siang dan basuh bersih bersih...aku amek dalam 5 ketul....masak kan ayam stim halia....ini kes excited sangat nak makan ayam baru sembelih....tak menyabar-nyabar ko.....tapi nikmat dia makan ayam kampung fresh baru sembelih memang lain laaaaa...... sedaaaaaappppppppppppppppppppppp....wak lu king king kong...


Gambar yang di whatsapp oleh Kebun bahagia..ayam2 yang sudah ku booking sebelum di sembelih...2 ekor teruna dan sekor dara


Dah sembelih dan cabut bulu...giliran aku pulak siang, potong dan bersihkan...senang je keje dan tak bau hanyir pon....





Just sharing....

No comments:

Post a Comment