Sunday 20 May 2012

Sukar menelan..???

Bila diwaktu-waktu stress dan bila diwaktu waktu anxiety menjelma .....
antara kesan dan akibat pada tubuh badanku adalah saluran pencernaan atau lebih spesifik esofogusku akan mengecut atau menyempit...
bila perkara ini ter jadi saya agak sukar untuk menelan makanan....

zaman purbakala saya dolu-doulu....saya agak terre menelan ubat-ubat pill dan kapsul kapsul yang gabak....
tapi semasa saya dizaman stress melampau akibat putus cinta dolu-dolu.....
saya tersedar yang saya selama beberapa bulan itu sangat sukar menelan ubat dan makanan.....
dan saya selalu sangat tersedak dan tercekik ubat dizaman itu.....
sejak dari zaman itu saya mula fobia menelan pil dan kapsul.....
dan saya mula hanya makan pil dan kapsul dengan menggigitnya dahulu...
yer....ia memang sangat pahit dan meloyakan tekak....tapi saya terpaksa tahan dan sabar dengan rasa tak best tu buat sementara waktu....

korang pernah dengar cerita tak....seseorang apaabila terkena stress atau takut  yang melampau ataupun panik yang melampau sampai boleh muntah-muntah....
itu salah atu simtom di mana saluran percernaan menyempit pabila manusia stress atau takut.....sebab masa tu badan manusia tengah membuat persiapan untuk situasi 'fight or flight'


sekian....pelajaran kita pada hari ni .. :)'


Just sharing....

No comments:

Post a Comment