Tuesday 6 December 2016

Resipi Sarapan Mudah : Salmon Broccoli Quiche

Sesi throwback dulu ye sebelum saya tulis resepi quiche yang saya buat....

First time saya makan quiche di sekitar tahun 2006-2007 masa tu kawan nama Kumar yang introducekan masa kitrang gi lunch date kat Coffee Bean......ehemmm bukan skandal ye Kumar ni.....kami pergi lunch date ni pun bertiga...orang ketiga tu namanya Ivy Liew....satu Malaysia sangat kannn....dan sejak dari detik ni saya memang jatuh cinta dengan quiche ni...

Lagi satu tempat yang saya gemar order quiche ni ialah dekat IJN ..Gloria Jeans ....
ada dua jenis quiche yang dijual kat situ....mushroom dan salmon.... dalam tempoh sebulan mak saya di rawat kat IJN ...memang perut saya ni penuh laa dengan quiche dari Gloria Jeans ni....haha...

OK saya tunjuk gambar quiche yang saya buat dulu......resipinya dari pakcik google... tapi saya olah sikit resipinya ikut apa yang ada kat dapur saya...

Quiche yang saya buat ni jenis crustless.....maknanya tak ada pastry @ tepung sebagai bentuk base dia.... dapat bentuk macam ni pun sebab saya pakai muffin pan...







Resipi untuk 12 biji quiche ....menggunakan muffin pan yang ada 12 lubang saiz sederhana...

bahan-bahan:
5 biji telur, 3 sudu besar greek yogurt plain, kepingan salmon yg direbus atau yang telah di grill, brokoli di potong kecik yang telah di goreng/ditumis/sauteed sekejap bersama bawang, mozarella cheese,  italian mixed herbs atau nak ganti serbuk black pepper pon boleh, garam secukup rasa.

cara buat:
1.pukul 5 biji telur dengan semua bahan-bahan di atas kecuali mozarella cheese.

2. sapukan minyak sedikit ke dalam 12 lubang muffin pan tu.

3. panaskan oven 5 minit 150 darjah selsius

4. tuangkan hasil pukulan anda tu ke dalam semua lubang muffin dan kemudian taburkan mozarella cheese ke atas adunan telur tadi.

5. bakar dalam oven selama 10 minit dengan suhu sekitar 150 darjah selsius....

sekian

just sharing.....



No comments:

Post a Comment